Nuffnang Ads

March 23, 2017

New Zealand 2016 : Day 10 - Devonport & Bubbye New Zealand

Day 10 - 5th September 2016

Last day in New Zealand .. sob sob sob ... pagi ni aku breakfast dengan meggi jer ... pastu kemas2 barang then check out ... tinggalkan beg kat hostel pastu menapak pi ferry terminal ... untuk last day ni aku nak terjah Devonport ... pusing2 kat luar ferry terminal tu nak carik tempat beli tiket tapi tak jumpe lak ... last2 aku menapak sampai ke i-Site ... masuk situ tanye diorang cemane nak beli tiket ferry pi Devonport .. rupanya boleh beli kat situ ... return ticket NZD12


Akak yg issue ticket tu siap bagi aku peta Devonport ... senang la nanti just refer kat map tu jer untuk walking tour

Dah dapat tiket, aku menapak semula ke ferry terminal ... masuk dlm baru nampak kat mane nak beli tiket segala ... pastu rupenye utk ke Devonport ni, boleh bayar pakai AT Hop card jugak .. and lagik murah harganya ... dem sangat sbb aku still ade belen berbelas2 dollar dlm AT Hop card aku T__T



Journey dari ferry terminal ke Devonport ni kejap jer ... dalam 10 minit gitu jer ... aku melepak kat belah blakang ferry sebab senang nak snap2 pic



Auckland Harbour Bridge

Dekat Devonport ni ada Naval base

Dah nak sampai


Ok dah sampai .. aku naik ferry kaler oren tu


Dah sampai Devonport, aku terus bukak peta yg aku dapat masa beli tiket tadik ... plan aku nak terjah both North Head & Mount Victoria


Dari ferry terminal, aku menapak along King Edward Parade ... jalan ni betul2 kat tepi sea shore so view mmg cantik




Banyak bangunan lama kat sini




Batu kat tepi pantai ala2 mcm volcanic rocks gitu


Watson Memorial


North Head nun kat atas bukit sana

Torpedo Bay


Lepas lenggang kangkung selama 40 minit sesambil amik gambar, finally aku sampai kat kaki North Head .. nak kene manjat lagi untuk naik ke atas

Tinggi giloss nak kene panjat

Tapi sangat berbaloi panjat tinggi2 sebabnye view kat atas nih sangat ohsem


Bukit hijau nun kat belah kanan tu is Mt. Victoria






Tak lama lepas aku sampai kat atas ni, boleh pulak tetiba angin kuat pastu hujan mencurah2 ... terpaksa aku berteduh kat tepi bangunan tinggal kat atas tu ... lepas hujan stop, aku pusing jap pastu made my way down



Pastu aku menapak pulak ke Mt. Victoria .. menggagau jugak tengok map tadik sebab map mcm tak brape nak accurate gitu





Finally jumpa jugak walkway nak naik pi Mt. Victoria

Tangga tinggi bebeno


Jalan yg aku naik ni mcm ala2 back route jer ... sebabnye tepi bukit and ikut jalan blakang umah org ... jalan ni dok pusing2 keliling Mt.Victoria tapi aku tak jumpe jalan nak naik to the summit ... then again view cantik jugak makanye aku layankan aje jalan tu ... ikut jer sesambil snap2 pics







Lepas pada point ni, aku perasan jalan mcm makin lama makin ke tepi bukit pastu curam giler kat tepi tu ... angin pun dah makin kuat pastu hujan dah start rintik2 ... aku rase mcm aku dah silap jalan kot so aku patah balik ... jalan lagik last2 baru la sampai kat actual entrance point ... cehhh salah jalan rupenye aku tadik


Disebabkan kaki dah penat pastu hujan plak, aku malas dah nak panjat pi sampai summit ... dari situ aku menapak balik semula ke ferry terminal



Lupe dah aku amik ferry balik Auckland kul brape .. aku rase around 1.30pm gitu kot ... sampai Auckland semula, terus terjah kedai kebab


Tapau kebab pastu balik makan kat hostel ... aku lepak kat dining hall hostel sampai kul 3pm ... pastu amik luggage and menapak pi bus stop ... aku amik airport bus kat Britomart, bus stop yg sama mcm masa aku dtg mula2 aritu




Sampai kat airport, aku carik postbox dulu sebab ade few postcards nak hantar ... ade yg dapat, ade yg lost in space huhuh

Pastu terus pi beratur kat AAX check-in counter ... nak dijadikan citer, tetiba check-in system AirAsia down pulak ... makannye dok la melepak dalam queue tu for almost one hour ... stress



Sebelum boarding, aku pusing dulu kat dlm departure hall sesambil ngabihkan NZD yg ade ... sempat rembat 2 paket cekelat mini Whittakers ... murah bebeno harga kalo nak compare dengan kat mesia

Finally, boarding at 7pm ... bubbye NZ ... till we meet again ... masa balik ni aku dok sebelah sorang adik ni  .. syok plak layan borak dengan die ... pastu die siap tunjuk gegambo yg diorang amik which were sangat ohsem ... gambo milkyway diorang power tul ... sepanjang route Auckland to Gold Coast tu mmg borak sakan ... lepas transit kat GC, route ke KUL semua dah penat ... aku layan tab kejap pastu zzzzz ... sampai KUL agak awal ... tapi nak tunggu lugagge tu agak lama jugak

Settle luggage, terus amik ERL balik Putrajaya ... amik kete pastu balik umah ... pagi tu aku dah kene masuk opis huhuhuh

Dengan ini tamatlah sudah entry aku untuk New Zealand trip nih .. fuhhhh setengah tahun jugak amik masa untuk aku update hahahaha ... mmg malas yg teramat nih ... bagi aku, New Zealand ni mmg lawa ... both North & South Island ... kalau ade rezeki, insyaallah akan aku terjah lagik.

The End.

1 comment: